vrijdag 5 februari 2010

Een opgeruimd gevoel


Frustratie omdat de computer niet werkt, omdat de wc niet goed doorspoelt, omdat er lelijke vochtplekken zitten in het plafond, omdat het tocht in huis, etc. Misschien herkent u dit, misschien ook niet. Als u het herkent is de kans groot dat u tevens regelmatig bij de pakken neerzit omdat het u eigenlijk allemaal teveel wordt.

Troost u, want u staat zeker niet alleen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de oorzaak van depressiviteit vaak is te herleiden naar onmacht om in control te blijven. En waardoor krijgen we dit gevoel? Omdat alles om ons heen stuk gaat en vervuild, om te beginnen en vooral in ons eigen huis.

Nu dacht ik: 'dat kan dus ook andersom werken!' Door een woning op te knappen of gewoon snel te zorgen dat het er weer fris uitziet. Terwijl je huis opknapt, je computer weer doet wat je vraagt en je weer mensen binnen durft te laten, knap je zelf ook weer op en kijk je weer vrolijk in de schoon gepoetste spiegel.


Dit brengt mij tot de volgende veronderstelling: 'Goed welzijnswerk richt zich in de eerste plaats op de woning van de client.'

Nu vraag ik me af bij wie van de Overheid ik me moet melden om hier een budget voor te krijgen zodat ik desnoods huis aan huis in bepaalde, hoe heten die wijken ook alweer, de boel is lekker ga helpen opknappen.

Kan als project natuurlijk ook heel goed met de bewoners uit die buurten worden uitgebouwd.. Lijkt me hartstikke goed. Wie doet er mee?

1 opmerking: